Årsbästalistor

Nu är tiden för årsbästalistorna. Böcker, filmer och musik ska av någon anledning rangordnas in absurdum. Jag har, tvärtemot vad en del människor kanske tror, svårt att uppdäma någon form av entusiasm för dessa listor. Jag har faktiskt ännu svårare att göra en egen lista. Boklistorna ger oftast mest dåligt samvete för attt man inte läser mer, litteratur alltså. Filmlistorna är förutsägbara. Undrar liksom vilken som är årets bästa svenska film i år. Det är verkligen spännande, med tanke på att det görs ungefär en riktigt bra film ungefär vart femte år i det här landet.

Musiklistorna sedan. Jag inte förstå hur man kan göra en lista med till exempel årets 50 bästa skivor. Och sedan yra någonting om att "det är många skivor som inte får plats på den här listan". Jag kan inte minnas 50 skivor som har kommit ut i år. Jag har svårt att få ihop till fem skivor som jag faktiskt tycker är någonting alldeles särskilt, som jag har lyssnat på under någon längre tid. När har listmänniskorna faktiskt lyssnat på skivan som tar plats 37 eller 19? Och hur gick det till när de konstaterade att det är just årets 37:e bästa skiva?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0