I kvällens Debatt...

Ja, SVT:s Debatt är kanske nu mer än någonsin Sveriges allra konstigaste tv-program. Alla utom Karin Olsson verkar hålla med om detta. Märkligt nog med motiveringen att det är det enda program hon själv skulle dra sig för att ställa upp i.

Debatt lockar i alla fall (sina normalbegåvade) tittare på precis samma sätt som kvällstidningarna förr om åren lockade läsare. Men lagom skruvade ämnen, högt tonläge och freak-show rent allmänt(nu lockar de som bekant med DVD-filmer istället). Den enda anledningen till att jag själv då och då tittar på Debatt är när jag känner för just lite freak-show. Ikväll finns det en risk för att jag inte kan hålla mig borta från programmet då de ska diskutera om svensken är ovanligt lättkränkt. Det låter ju på förhand hur roligt som helst.

*På ungefär samma tema, fast i motsatt riktning. Jag vet inte exakt vart Johan Croneman vill komma i sin senaste krönika. Men det kan hända att han har en poäng i att journalistiken behöver bli mindre sval. Dåligt för mig personligen då jag alltid börjar skruva på mig när jag känner att jag själv, eller någon annan, kanske borde brusa upp och bli lite mer skadetbehövavarapådethärviset, fast jag mycket väl känner till varför saker och ting förhåller sig på just det viset.
Tänk liksom "Flugornas herre"-inslaget på Aktuellt från Torslanda-fabriken dagen när Volvo-varslet kom.

*Efter tredje avsnittet av Diplomaterna känns det som att jag skulle kunna göra i princip vad som helst för att bli kollega med Klas Ljungberg. Han framstår i programmet som vilken säljare som helst, det är bara det att han evakuerar svenska medborgare från krigshärjade länder och hanterar statsbesök.

Edit: Typiskt att det blir det mest nyanserade Debatt på länge när man väl väljer att uppmärksamma det onyanserade i programformatet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0