Vinter 09

Kylan förstärker intrycket av vilken konjunktur vi befinner oss i. I högkonjunktur bjuder den på uppfriskande mostånd samtidigt som den för tankarna till designade barer med frostade glas och snygga jackor med pälskragar. Slalomskidor mot frostbitna dörrar i reklamkampanjerna för diverse fjällhotell dit man förväntas åka i praktiskt designade och ganska stora bilar. Saab hade ju till och med en kampanj på temat "Vi älskar den svenska vintern" för några år sedan.

I lågkonjunktur stämmer inte detta alls. Känslan blir istället att befinna sig i världens ände med en i det närmaste rysk avgrundskyla, med pälsmössor, matransoner och alt vad det innebär. Att skrapa rutan på bilen ger inte, som är brukligt i högkonjunktur, en härlig känsla av att befinna sig i den gynnade delen av världen. Man tänker snarare oljekris och funderar över vad som hade hänt om Gazprom stängt av de där kranarna under en ännu längre tid. Jag tror att skon klämmer vid att kylan gör att man känner att vill vara aktiv, någonting som man inte har någon lust med i lågkonjunktur.

Den här var säkert tänkt som en lågkonjunktursvinter-anthem. Men de där jackorna och det tillrättalagda snöandet vittnar faktiskt om någonting annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0