Ersättningsinlägg

Eftersom att den här bloggportalen helt eller delvis verkar ha säckat ihop så publicerar jag Johans svar på mitt föregående innlägg i ett eget inlägg. Annars finns det uppenbarligen en risk att skivan hinner komma ut i handeln innan jag hinner skriva en replik(Är det månne bloggdrevet i Gömda-bråket som sinkar publiceringssystemet?).

Johan Y.W. om Styrkebesked:
Jag har haft skivan ett tag och lyssnat och lyssnat. I början tyckte jag den var helt hemsk, nu har den vuxit lite men i mitt tycke är den fortfarande en stor besvikelse.I skrivande stund ser min rangordning av Moz bästa soloalbum ut så här:

Viva Hate [1988]
Bona Drag [1990]/You Are The Quarry [2004]
Your Arsenal [1992]
Ringleader Of The Tormentors [2006]
Kill Uncle [1991]/Vauxhall & I[1994]
Maladjusted [1997]
Years Of Refusal [2009]
Southpaw Grammar" [1995]

Som ni ser så fick det bli delad placering på två ställen. Liveskivorna och samlingarna lämnar jag utanför, med undantag av singelsamlingen Bona Drag. Av anledningen att den nästan uteslutande samlar ihop A- och B-sidor från singlar som bara släpptes just som singlar och aldrig fanns på något album. Ja, detta är nörderi av värsta sort och jag har lite att göra på jobbet.

Replik:
Jag gjorde likadant när Ringleader kom, satt och lyssnade och lyssnade. Men det lossnade aldrig.  Hur många andra artister sitter man och lyssnar oavbrutet på för att man är övertygad om att skivan faktiskt måste vara bättre än vad man uppfattat från början? Särskilt i dessa tider av obegränsat utbud är det någonting som är ganska unikt med Morrissey.

Det finns enligt mig ett tydligt b-lag av Moz soloskivor. Kill Uncle, Southpaw Grammar och Maladjusted hör definitivt dit. Jag skulle även, som ni säkert har räknat ut, även vilja lägga Ringleader of The Tormentors till denna kategori.

Viva Hate framstår i mina öron som en betydligt säkrare vinnare än för några år sedan. Då skulle jag nog ha kunnat sätta Vauxhall and I jämsides. Men inte längre, nu är den tvåa, möjligen delad med Your Arsenal. Sedan sätter jag nog i dagsläget Years of Refusal. Och då blir det väl You Are The Quarry kvar i mitten tillsammans med Bona Drag, om den nu skulle räknas...

Men det kan säkert ändras igen så småningom.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0