Fullständigt bananas...

...går jag när jag kastar mig ut i den djungeln som är platsannonser med sommarvikariat. (Det går ju inte att bli någonting annat än "utlasad" i rådande ekonomiska läge). Det som är intressant är att man i de olika annonserna kommer till själva kärnan i de olika landsändarnas självbild.

*Så här kärnfullt beskriver sig till exempel Helsingborgs Dagblad. (Jag har tagit mig friheten att sätta ett frågetecken inom parentes när jag tycker att det är någonting som finns att ifrågasätta i de kommande två meningarna).

Nordvästra Skåne är landets mest spännande region(?). Nu söker Sveriges största lokaltidning(?) samt hd.se dig som vill bo och arbeta där allting händer(?).


Det första påståendet är naturligtvis fullständigt subjektivt, liksom det sistnämnda. Det andra påståendet däremot, fattar jag ingenting av. Åtminstånde Corren, NA och UNT är väl större bland de som brukar benämnas "icke storstadstidningar". Räknar man med editionerna Nordvästra Skåne och Landskrona Posten också?(Ja, det gör man, såg jag nu). Hur som helst. Hon boxaren är väl fortfarande kulturchef där? Då så! Boxaren plus attityden i beskrvivningen av regionen gör det! Där måste man jobba någong gång!

*UNT, ingen annons ute ännu, och faktiskt lite mer chill än vid tidigare kontakter med tidningen. Nu ska vi se, vi börjar titta på det där i början av mars... Ok, varför inte tidigare? Vi kan inte gå igång samtidigt som Stockholmstidningarna, då får vi göra om allting en gång till, det har vi lärt oss nu...

*Hallandsposten,Ystads Allehanda och Gota Media med
bland annat Smålandsposten och BLT har däremot varit tidiga ute och dessutom satsat på klassisk sommarvikarieretorik. Här talas det om attraktiva sommarlandskap och inspirerande miljöer. Detta var någonting som jag längtade efter inför förra sommaren. Blommande ängar, vågskvalp, Brösarps backar et al, mjukglas, glada barn och stadsfestivaler som Gud av någon anledning glömde. Nu när jag har gjort en sommar(och dessutom en höst och halv vinter) på lokaltidning kan jag däremot konstatera att det är inte är mer lajbans på sommaren. Tvärtom! Man tvingas till allt mer krystade tidningstoppar ju längre in i juli man kommer. Detta gör också att man inte kan njuta fullt ut av icke-reportagen man också gör i solskenet. Dessutom är det alltid svårt att skriva om ingenting. Det är alltid bättre med substans. Det finns det inte mycket av någonstans på sommaren. Därför är det också roligare att föreställa sig våndan sommarvikarier utsätter sig för när de blåser upp gammal skåpmat till krigsrubriker än att befinna sig där själv. Men, vad ska man göra? Att sommarjobba är ju enda chansen att även jobba i höst...

*Stockholmstidningarna finns det inte mycket roligt att skriva om. Jo, förresten. Vem på DN är det som har i uppgift att läsa igenom 2-3000 arbetsprover de närmaste månaderna? (Närmaste konkurrenten klargör tydligt utan bilagor).







Kommentarer
Postat av: T.

Rättelse: Boxaren Åsa Sandell är varken boxare eller verksam på HD längre. Jag får helt enkelt skaffa en ny målsättning för mitt sommarvikarierande.

2009-01-23 @ 15:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0