Profetior 2009 (och böcker)

Hittade via Isobel det här.

Har som många andra ett relativt ansträngt förhållande till litteratur. Det är ju alltid så jäkla mycket man vill och borde läsa, och sådant som man inte vill men ändå borde läsa. Nu har jag i alla fall lagt ifrån mig alla böcker jag av någon anledning fått den senaste tiden. I högen märks Politkovskajas Rysk dagbok(efter ett tag fattar man grejen, det politiska systemet i Ryssland funkar inte så bra) och Hari Kunzrus Mina Revolutioner, jag fattar vad han vill åstadkomma, men det är alldeles för platt och mediokert språk(och eller översättning)

I stället började jag läsa Tre porträt av Klas Östergren som jag av någon anledning inte läst tidigare. Jag läser ofta Östergren i november och januari när det är svårt att frambringa någon som helst entusiasm för någonting över huvud taget. Köpte den av en slump på pocket för några veckor sedan. Och redan en bit in i den första delen om EU-poltikern som drömmer sanndrömmar kändes starten på 2009 inte längre lika håglöst. Efter att nu ha läst den andra också kan jag säga att detta är smått sensationellt välskrivet och tankeväckande. Denna av någon anledning ganska förbisedda lilla bok från 2001 tillhör det bästa han har skrivit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0