"Nanana"

Med anledning av att Tomas Ledin ska sommarprata idag(nej, jag lyssnar knappt aldrig på programmen. Men om man inte befinner sig i Iran så händer det ju ingenting överhuvudtaget just nu. Därför gjorde alla riksmedier igår en stor grej på någonting som Kamprad yrade om i sitt sommarprogram...) så tänkte jag att vi skulle dissekera sommarplågans vara, eller icke vara som det handlar om nuförtiden.

Fenomenet försvann officiellt förra året när P3 slutade sända Sommartoppen, som fram till dess hade varit en säker indikator på vad man inte orkade höra en enda gång till. Det var i och för sig helt rätt tid att ta bort den då 2007 års lista inte ens är i närheten av att visa vad det var vi inte orkade lyssna på den sommaren ( Umbrellla och Ingen sommar utan reggae är inte med!)  Men visst saknar vi sommarplågan som fenomen. Gemensamma referenspunkter, "lägereldar" och den där skiten, ni vet.

1991 var den första Sommartoppslistan som etsadde sig fast i mitt medvetande. Så den här genomgången handlar inte om någonting innan dess. (Robin Hood och Omåmåmåigen)

*93 ser på pappret ut som ett ultimat sommaplågeår. Fyra akter toppade listorna med en varsin låt som man fortfarande idag kommer ihåg refrängen på. Dessutom handlar det för den stora allmänheten om fyra one-hit-wonders. Bingo! (Var det gruppen eller låten som hette Two Princes? Och är 4 Non Blondes egentligen någonting som jag har drömt?)

*Under 2000-talet är nog 04 det "starkaste" och mest plågsamma året. Hej, hej Monika, tröjeländet och den där rumänska maja hi-maja ho. På grund av låtarnas uruselhet är detta emellertid inget år som gå in i hjärtat.

*Annars är det kanske lätt att glömma bort att förhållandevis många hip hop/r&b-låtar har varit riktigt stora sommarhits. Min personliga favorit bland dessa är naturligtvis Ghetto Superstar. Mer högstadiet än så blir det nog inte...

*Priset för sämsta och mest plågsamma låt alla kategorier går till 2006 års Boten Anna. Grattis! Jag tycker inte ens att den kan vara lite rolig så här i efterhand. De svanktatuerade fick äntligen ett soundtrack till sina liv. Grattis!

Vilken är då den ultimata sommarplågan? Jag har två på lut.
Hedersomnämndande går till Inner Circle.
Självhäftande låt som naturligtvis är långt ifrån bra. Men man har ändå en tendens att börja garva när man hör den.

Allra mest ultimat är nog ändå den här. Den har allt en sommarplåga ska ha.
Två gamla gubbar och en egen dans. Och trots att folk var så avvogt inställda till den lyckades den återkomma, flera sommrar i rad.
Noterbart är att den trots detta aldrig lyckades bli etta på S-O-M-M-A-R-T-O-P-P-E-N!!!!!!

(Jag lär efter den här genomgången fä märkliga förslag av Youtube på rekommenderade klipp, men vad gör man inte för att få ha lite roligt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0