Från ax till limpa



Bara för att på något sätt slutföra vad jag tidigare har rapporterat om. Pet Shop Boys nya album Yes går att förhandslyssna på här.

Jag ska faktiskt frångå mina principer när det gäller att ge för tidigt omdöme om nysläppt musik. Det här är inte bra. Det är snarare allt som är dåligt med denna annars ack så inflytelserika duo. Jag ser Pride-paraden framför mig. Alltså svennebögar utan popkulturellt kapital. All Over The World, Did You See Me Coming? och första singeln Love etc. påminner en hel del om låtarna från Very-perioden cirka 93. Kanske kan dessa låtar nå listorna med hjälp av den återvunna medieuppmärksamheten för gruppen. Det är faktiskt det mest positiva jag har att säga om detta alster.

Det enda som är bättre här än läckert Trevor Horn-producerade Fundamental från 2006 är faktiskt tajmingen i releasen. En glad popskiva när det börjar bli ljust ute och strax efter att gruppen fått pris för Outstanding Contribution to Music på Brit Awards. Den betydligt mörkare Fundamental borde ha släppts månadsskiftet oktober/november, och inte lagom till midsommar 2006.

För att tydliggöra: Jag har alltid tyckt att det ska regna på Pet Shop Boys-album.

Lyssna istället på: Ratatas album Människor under molnen, finns på Spotify.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0