Karriärtips

Att jag inte har skrivit mycket till längre, genomtänkta (nåväl) inlägg den senaste tiden beror delvis på att jag har varit väldigt trött(det är jag i och för sig ofta) men också på att jag har haft fullt upp, så att säga. En anledning till detta är att vår nya chef påbörjade sitt chefande i måndags.
Hon är 27 år och har helt kortfattat:
*Arbetat på fler tidiningar än jag kan minnas
*Varit fast anställd på Expressen
*Sagt upp sig från Expressen
*Fått jobb som redaktionschef på ganska stor lokaltidning
*Sagt upp sig från jobbet som redaktionschef på ganska stor lokaltidning

På en vecka har hon på sin nya arbetsplats:
*Ändrat på nästan allla rutiner som finns. De rutiner hon inte har hunnit ändra på än ska hon i alla fall försöka ändra på.
* Beordrat redigerarna om friläggning på nyhetsplats av i tur och ordning
ett vildsvin, en ölburk och Tobbe Trollkarl. Det ska alltså finnas någon form av regel som säger att man inte får ha friläggningar på nyhetsplats.
Men eftersom att redigeringschefen är i Thailand så kan han inte göra någonting, haha!
*Sågat redigerarnas flexibilitet
*Sågat Las, med benägen assistans av mig
*Sågat textarkivet
*Sågat webbredaktionen
*Skällt ut SR:s lokala nyhetschef
*Sagt att "man ska få en godis varje gång man undviker att skriva ordet kommunen i en nyhetstext"
*Vägrat att bevaka helgens stora kommunjippo på annat sätt än med en negativ införartikel
*På uppstuds intervjuat ortens största näringslivsprofil, utan att ha en aning om vad han, eller hon själv pratade om. Trots detta lyckats få några bra citat

För Kaggebarnen
*Titta noga på omslaget till nya numret av Medievärlden

Öfrigt
*Slumdog Millionaire får en fyra av fem. Imponerande filmmakande, dock lite för mycket Hollywood ending för min smak. Trots allt antagligen den bästa Oscarsvinnaren (i kategoring bästa film) på länge.

Jag har tänkt återkomma med någonting mer reflekterande snart...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0