Självstyre/blindstyre

Den här Vällingen. Jag kom på någonting som jag nästan hade glömt bort. Jag pratade för ett antal år sedan med en person som vuxit upp i kommundelen Skanör. Jag tror inte han sympatiserade direkt med något parti. Han var stolt skåning och gillade sin välmående hembygd (av London-stadsdelarna gillade han dock Brixton bäst).

Han berättade, utan att jag frågade, en del hårresande historier om det här kommunalrådet, tillika bygdens(mycket) starke man.

Det är alltså enligt den här personen många ärenden som går igenom om man tar dem direkt med kommunalrådet. Och skippar krångliga remissinstanser, politiska nämnder, staten och annat tjafs.
Men nu till det intressanta. Det ska, enligt den här personen, också gälla flyktingärenden.
Om en flykting går direkt till kommunalrådet och ansöker om att få bosätta sig i kommunen så ska det alltså inte vara någon omöjlighet.
(det är väl i och för sig inte så många flyktingar som åker raka vägen till Vellinge och ber att få prata personligen med "Mr Ljungman"...)
Om detta är sant vill jag inte spekulera i. Personen i sig verkade vara vettig, om än en smula paradoxal.

Beträffande mina egna åsikter i själva sakfrågan behöver det väl knappast sägas att ärendet har kommit att sätta ljuset på en mycket beklaglig människosyn. Å andra sidan gillar jag ju människor som är galna, gör som de vill och skiter i staten. Hököpinge är också ett fullständigt briljant namn på en by som ofrivilligt hamnar i rampljuset. Om ni tror att ni ska kunna påverka den med några lama Facebook-grupper så tror ni fel. Det hörs på namnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0