Lilla Sverige - Stora AIK(del 139)

Jag har då alltid sagt det. Alltid när det landar ett UFO på svensk mark är AIK inblandat.

Jag har själv länge funderat över vad det är som lockar med 50(eller vad det nu är) omgångar i Elitserien.
Löfbergs Lila Arena/Cloetta Center(ojojoj, vad fyndigt!). Det har känts Kalle Anka i snart tio år och har gjort det ännu mer de senaste åren när serien och sm-slutspelet dominerats av självutnämnda Kalle Anka-lag som Linköping och HV71 istället för klassiska AIK, Dif, Leksand och Brynäs. Jag har mer känslor för OBH Nordica än vad jag har för Linköpings Hockey Club. De enda som bryr sig är det lokala näringslivet och folket i "städerna" där man spelar. Vi bryr oss inte om när ni firar guldet på Stora Torget - eftersom att ni är plast och saknar karaktär.

Så är inte det här KHL ännu mer plastigt? Jo, det är möjligt. Men det är i alla fall ett steg framåt mot någonting spännande som kan bli roligt. När Linköping eller Färjestad firat sitt guld på Stora Torget så börjar det ändå bara om från början igen i höst. Det finns inget mervärde i form av att ta sig ut ur det här landet och pröva sina färdigheter mot större och bättre klubbar(och när möjligheten fanns så var det ingen som brydde sig eftersom det hela var så taffligt organiserat). Att de svenska fotbollsklubbarna haft så svårt att hävda sig i Europaspelet tror jag är en bidragande orsakt till att allmänintresset för sporten minskat något sedan intressetoppen under första halvan av det här decenniet. Det ökar visserligen tillfälligt något de höstar som flera storstadslag är med och slåss om guldet samtidigt.
Om AIK ändå går upp i Elitserien i vår så är det i princip bara själva kvalserien dit som är intressant. Till hösten ska man ändå möta HV71(om man går upp) eller Växjö Lakers(om man inte gör det) typ hundra gånger på fler tisdagskvällar än man trodde fanns, innan det blir matcher som man upplever gäller någonting. Jag tycker inte det är kul.
Jag tar hellre plast-deluxe än den plasten som vi har nu.

Edit: Och vilka bortaresor sedan! Riga och Sankt Petersburg har väntat länge nog på sin beskärda del av tusentals tokdryga nollåttor! Till Riga går det för övrigt en färja! Det här är nästan för roligt för att vara sant.
Håkan Loob, drömmer jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0