Allt i ett

I vår serie haussade fotbollsmatcher har vi idag kommit till avsnitt 1436.
Paralellt med detta löper serien där man tidigare torkade fisk.
I den sistnämnda serien har vi idag kommit fram till avsnittet där man tidigare slaktade kött.
Paralellt med dessa båda serier löper också serien slöa idéer i etablerade medier. Någonting som är obligatoriskt för alla bloggar att rapportera om.
I dag har vi alltså ett unikt tillfälle att binda ihop alla dessa serier i ett enda inlägg.
Två av världens mest respekterade tidningar gör i dag nämligen ett varsitt reportage från Köpenhamn om en stadsdel där man tidigare just slaktade kött.
Jag minns faktiskt inte om jag har varit i det där distriktet eller inte. Jag vet bara från mitt senaste Köpenhamns-besök att av de här dansk-schablonerna så är det den om cyklarna om stämmer bäst. Överallt är det någon frisk blondin, i snitt 1,90 lång, som trampar omkring på en sån där nygammal dansk cykel. De som inte cyklar joggar.
Schablonen om danskarnas främlingsfientlighet märks å andra sidan över huvud taget inte i Köpenhamn.
Där bor minoriteterna i stora grupper i några av de mest populära stadsdelarna mitt i staden.
Det syns fler kebabholkar än i de flesta städer jag har besökt. Detta sammantaget gör Köpenhamn till något av en parodi på Tyler Brûlés mantra om most liveable city(staden vann den tävlingen för något år sedan. Vi skiter i det där gängkriget i Nörrebro här)
När man har trampat runt på en sån där cykel en hel dag kan man gå in i någon gammal skobutik (eller slakteri, uppenbarligen) som har gentrifierats om till cocktailbar, som avvisar helt rätt(eller fel, beroende på hur man väljer att se på saken) människor i dörren. Där kan man sedan stå med alla friska cyklister och lyssna på Velvet Underground( danskarna är dock mycket bättre än svenskarna på att ge blanka fan i att de råkar vara hippa). Det är den här balansen som Tyler Brûlé kräver. Tyler älskar också Kastrup för att det finns kuddar(att sitta på) utslängda lite här och var i terminalerna.

Säcken?!
–Om Sveriges VM-drömmar slaktas på Parken ikväll vet vi ännu inte. Höhöhö.
Nej men allvarligt. Utgången känns sjukt oviss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0