"Nu är jag i Solna"

I veckan gjorde Solnas moderata kommunalråd Lars-Erik Salminen sig odödlig hos oss som inte är fullständigt naiva och/eller helt dumma i huvudet. Det finns en lång historia i Sverige med kommunpampar som har gett sig in i vansinnesprojekt utan täckning i verkligheten. Det här handlar alltså som många säkert har räknat ut om Swedbank Arena, det som ska bli Sveriges nya nationalarena för fotboll. Jag ska inte tråka ut er med för mycket detaljer(de som är intresserade kan säkert söka upp information själva). Men den nya arenan ska alltså ha plats för 55 000 åskådare och vara en nyckelbricka i spelet om att få Fotbolls EM 2016 till Skandinavien. Samtidigt ska marken där nuvarande Råsunda stadion står säljas och bereda plats för 600 lägenheter.
På det här frukostmötet i Solna/Sundbybergs handelskammare ska Salminen ha pratat om att Solna i och med den nya arenan kommer att hamna på världskartan. Kommunalrådet ska vidare ha talat om de förbättringar i infrastrukturen som kommer att göras paralellt med själva bygget.
Salminens vision, och det här ska alltså vara relativt ordagrant, är att man ska kunna sätta sig på tåget i München och åka hela vägen till Solna station, gå på konsert med Madonna, köpa ett glas vin med tilltugg och säga: nu är jag i Solna.

Med anledning av detta skrev jag ett inlägg på ett forum där jag föreslog att man på tio års sikt skulle kunna glasa in hela Stockholms län. Att det skulle kunna vara möjligt att anlända med flyget till Arlanda, gå på ett sånt där rullband på Sky City och åka via Mall Of Scandinavia(som gallerian heter som ska byggas i anslutning till nationalarenan) till ändhållplatsen Gallerian Hamngatan. Detta naturligtvis under förutsättning man inte tar tåget från Hamburg – direkt till Dalvägen i Solna(för att se en artist som på samma turné säkert uppträder i fem-sex olika tyska städer).

Döm av min förvåning när jag idag plockade upp Stockholm City och märker att jag nästan får medhåll av numera Skåne-boende Klas Östergren. De borde glasa in hela innerstan,säger han. Men det är inte för att vara sarkastisk utan för att den där diffusa blandingen av inne och ute gör att det blir behagligt att gå omkring där....folk blåser inte omkull och de får inte isblock i skallen.

Vidare förklarar han varför december är den bästa tiden i huvudstaden. Ett resonemang jag känner igen från hans roman Gangsters.
Med lite Hjalmar Söderbergsk fluffig snö gör sig stan absolut bättre än på sommaren. I december visar det sig att det bara är bondlurkar som bor i stan. Det finns granris, brasor och glögg överallt och folk är fulla mitt på dagen efter en jullunch någonstans.

Det är en väldigt konstig tidning nya City. Gratis, relativt creddiga journalister, helt fokuserad på kultur&nöje – men med nästan samma layout som förut. Dessutom är den nästan helt fokuserad på neutral stockholmskhet. I det här helgnumret har till exempel Titiyo, som bor i Vasastan, kommit fram tilll att hon egentligen bor i Borås.
Snart köper för övrigt Lars-Erik Salminen Pinocchio-statyn(för skattepengar) av Borås. Kom ihåg var ni läste det först!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0