Det här var ju också ett tidsfördriv...

Plats nummer ett på topp tio-listan är framflyttad någon vecka eller så. Anledningen är naturligtvis att jag inte kommer att kunna göra någonting som kräver lite tankeverksamhet(till det räknar jag att i skrift kunna binda ihop fakta och argumentation) fram tills dess att den där satans matchen är spelad. Det ska bli fruktansvärt att se den, men det hade varit ännu mer fruktansvärt att inte se den. Igår missade jag att kliva av i Solna, och inatt drömde jag om Hannes Stiller(en 31-årig lärare som IFK "lånat" från en klubb med det otrevliga namnet Qviding).

Jag var i valet och kvalet mellan att göra en tio i topp-lista med låtar från "outade" AIK:are och att göra en tio i topp-lista med låtar som inte finns med på något av albumen som fått plats på Bowie-listan. För det sistnämnda alternativet talade kvalitetsaspekten. Men jag känner att jag kan vänta med det. Från och med måndag behöver jag ju inte tänka på fotboll och då kommer heller inte bloggen att handla något mer om det. Dessutom är det förstnämnda alternativet roligare.

Det finns två stora problem beträffande kvalitetsaspekten. Det första är att flera av historiens största stockholmsband innehåller sympatisörer till åtminstone två olika stockholmsklubbar. Samtliga dessa går därför bort(det är däremot okej om en i bandet håller på Gnaget och resten mig veteligen är likgiltiga). Det i sin tur är också ett tecken på huvudstadens splittring i frågan. AIK, Dif och Bajen är(även om AIK är störst) relativt jämnstora och har således fått varsin beskärda del av artister uppväxta i stan. Bajen har däremot en fördel då klubbens historiska(och dagsaktuella) förlorarstämpel attraherar fler av alla musiker som flyttar till stan.

I jämförelsen med Göteborg är det anmärkningsvärt hur otroligt mycket större IFK är gentemot Gais och Öis. Tråkigt för IFK:s del i det här fallet är att alla med någorlunda konstnärlig talang undatagslöst verkar hålla på någon av de andra betydligt mindre klubbarna. Med tanke på Blåvitts braksvenniga framtoning är det kanske å andra sidan inte så konstigt.

AIK har precis som Dif i det här fallet problemet att man egentligen är lite borgerligare än hardcore-fansen vill. Pallar inte rangordna nedanstående.

Infinite Mass - Ride

Har gjort en låt som heter Black Army.
Jag väljer den här låten för att den påminner väldigt mycket om kickers och dåliga svenska ungdomsfilmer(som Robyn upphöjt till konstart) från 90-talet. Istället för leken med dåliga Kung-Fufilmsgrepp som man anammat under 00-talet

The Latin Kings - Mecka
Jobbigt för Bajen att Söderorts största legendarer Ebba Grön är mixade mellan AIK och Dif.
Och att tvåan TLK är rakt igenom AIK.

Space Age Baby Jane - No One Gets Out Alive
Medverkar på AIK-skivan. Jämför känslan att gå in på Norra Stå med att åka in från New Jersey och gå på Studio 54.
Tuff låttitel, tuff video.

Lädernunnan - Ensam i natt
Jonas Almqvist är en omvittnat engagerad AIK-supporter.

Olle Ljungström - En apa som liknar dig
Lidingö-punkaren som "var Stockholm" men numera har flyttat ut i skogen.

ABBA - One Of Us
Har för mig att jag läst någonstans att hela gruppen sökte medlemsskap på 70-talet.
Får på grund av detta naturligtvis vara med genom en av sina bättre låtar, mest tack vare att man är störst någonsing i landet.

Tommy Nilsson - En dag
Ja vafan säger man. Nu dundrar vi på ordentligt med gräsklipparna i villaträdgårdarna i Norrort. Nej, men Nilsson har många gånger på scenen låtit förstå vilket lag som är bäst. För ett tag sedan ska han ha klargjort att låten Änglarna "absolut inte var tillägnad IFK Göteborg".

Eric Prydz - Pjanoo
Täbysnubbe som enligt uppgift ska vara AIK-are. Har gjort en hiskelig massa undergroundhits som inte är den där work-outvideon. Det här är väl på något sätt där de båda världarna möts. Rules the world in his way...

Niklas Strömstedt - Flickor talar om kärleken

Ruggigt mycket AIK-are. Det är för uppenbart att välja låten Oslagbara. Den här vetefan egentligen.

Lasse Berghagen- Stockholm i mitt hjärta
En blå kavaj på Djurgården, då måste man väl hålla på Dif?
Nej!



Utanför listan bland annat: Tore Skogman, Robban Broberg, Patrik Isaksson, Army Of Lovers(Camilla Henemark) Robert Wells, Big Fred...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0