Anders Glenmark

Är det någon som vet vad som hände med Anders Glenmark?
Blev det någon klarhet i vilken slags svampar han hade stoppat i sig innan han skrev den här låten?
Jag tror för övrigt att det där är den officiella videon. Tufft grepp med osynkade klipp till musiken.
Man blir liksom sjösjuk av att titta på den. Det kan nog också vara den officiellt sämsta texten som har skrivits.
Låten är liksom essensen av dassighet. Inte minst på grund av att det låter som att han sitter på dasset när han sjunger, och att saxofonen ger ifrån sig diverse pruttljud.

Fan vad roligt! Var det ingen som tyckte att det var roligt när den kom? Jag minns en kompis storebror som brukade går runt och säga Anders Glenmark och därefter varje gång brista ut i skratt. Han var kanske före sin tid.

AG sålde ju sjukt många skivor och ingick i supergruppen GES! De fick bland annat en och en halv timme gratisreklam i statstelevisionen på bästa sändingstid i samband med att de släppte sitt album. Det var länge 1995 års mest sålda skiva(drygt 300 000 ex har jag för mig) – men i julhandeln spurtade Nordmans andra album förbi.
Vad i helvete tänkte svenskarna med på den tiden?!
Hur tror ni förresten att arbetfördelningen såg ut GES:arna emellan på till exempel den här låten?
Strömstedt: Jag kan skriva några verser på temat sorglig ungkar.
Orup: Jag kan göra resten.
Glenmark: Då fixar jag texten till refrängen. Jag har några julklappsrim hemma som tyvärr inte platsade på paketen.

Magnus Uggla har också Anders Glenmark att tacka för produktionen på albumet Alla får påsar.
Det är alltså Glenmark som ansvarar för den lätt studsiga ljudbilden och alla främmande ljud som dyker upp i nästan samtliga låtar på skivan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0