"Vi satt på Tennstopet"

Jag har börjat läsa Jan Guillous Ordets makt och vanmakt som handlar om författaren och journalistens skrivande liv.
Jag tillhör dem som har läst, och tyckt mycket bra om Ondskan. Jag har också för mig att jag har läst någon Hamilton-roman för längesedan. Men det är också det enda jag har läst av Guillou.

Hur som helst. Den här boken verkar inledningsvis, inte bara ge en inblick i Jans skrivande liv, utan också en relevant dos svensk nutidshistoria. 

Om man inte går igång på det så kan man i alla fall läsa boken för diverse murvelanekdoter. Kårhusockupationen beskrivs som komisk redan då och någonting av en journalistisk dragning.
Ett mycket fabulerande kriminalreportage där det påstods att reportrarna levt fyra dygn bland hallickar, vapenförsäljare och annat patrask i Stockholms undre värld kommenteras med orden:
Vi levde inte alls några fyra dygn i Stockholms undre värld, var nu det skulle vara någonstans. Vi satt på Tennstopet.

Och då har jag IB-affären och Geijer-diton kvar. Verkar lovande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0