Det händer i Norrort

Jag letar förgäves på nätet efter artikeln om "Väsbybor mot flygbuller" från dagens pappers-DN.
6000 väsbybor ska alltså stämma Luftfartsverket på sammanlagt drygt 400 miljoner kronor för att det nu flyger flygplan över delar av Upplands-Väsby kommun. Det här passar inte alls den av norrkommunerna som alltid har ansetts vara lite "vildare" än övriga norrkommuner. Minns bland annat han som byggde Infra City för egna pengar och därefter bekostade motorvägspåfarten för egna pengar, Paolo Roberto, rockgruppen Europes segertåg över världen och inte minst Väsby hockeys mycket konstiga sejour i Elitserien. Det här gnället om "buller" är någonting vi känner igen från alla andra norrkommuner(även de delar där det knappt finns några ljud över huvud taget), dock inte Väsby, som dessutom är den kanske enda orten på pendeltågslinjen där folk som står på perrongen inte väntar på att folk kliver av innan de går på tåget.

Och apropå Elitserien och Norrort. Idag är uppskattningsvis 60 procent av alla människor boendes i norrkommun som dessutom är intresserade av lagidrott glada. Den märkligaste artikeln dagen efter är möjligtvis denna. Givet ämne i SVT:s Debatt i veckan: "Ska det vara publik på ishockey?" – AIK:s målvakt Fredrik Holmgren fick psykiska besvär av stödet från sin egen hemmaplublik.

Jag menar. Jag blev också lite yr i huvudet(av syrebrist mest). Men det där verkar märkligt.

Övrigt på norrortstemat: Bläddrar lite förstrött i Gant-katalogen som de envisas med att skicka till mig. I år med det nästan chockerande temat italienska badorter. Det är nästan lite magstarkt när man genom åren har vant sig vid bilder på östkustamerikanska alléer. Frågan kvarstår dock. Varför får jag den här katalogen minst två gånger om året?
Jag tror aldrig att jag har köpt ett Gant-plagg!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0