ø

Jag är på andra sidan sundet, i København.
Det är bara en av de där städerna dit jag måste ibland.
Varför?
Larviga saker, förstås.
Jag kände att jag behövde höra lite danska. Skönt att vara i en stad där man inte behöver bocka av en massa platser man borde besöka, eftersom att man rimligtvis redan har varit där.
Det började dock inte bra med det eländiga Öresundståget, som de väl aldrig kommer få någon ordning på. Tåg och Skandinavien går helt enkelt inte ihop. I Sydeuropa(eller i alla fall Frankrike och Spanien) är ju tåg ofta det bekvämaste som finns.

Det fortsatte också konstigt med jobbig stockholmare vid bankomaten som började prata med mig på engelska, varpå jag svarade på samma språk. Sedan bröt han isen genom att på svenska berätta att han hade en sommarstuga utanför Helsingborg för att därefter fråga hur mycket man kan ta ut.
Det är så jobbiga vi är.

Annars är det som vanligt här:
Många fler cyklar
Lite varmare människor
Lite konstigare människor
Lite lägre lägstanivå på modet
Lite högre högstanivå på modet
(än i Sverige)
Allt deta är viktigt för avslappnandet.

Jag bor tydligen i en arkitektonisk pärla till hotell också. Klarblå lysande heltäckningsmatta och korridorer som liksom smalnar av efter hand. von Trier eller Kubrick, det är frågan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0