Östochväst

När jag slog upp DN i morse möttes jag av den. Bilden som förmedlar hur det ser ut när man i generationer har sluppit använda hjärnan. Bilden(ej på nätet) jag tänker på är naturligtvis den på de vitrysska kvinnorna vid ett av de många statliga storjordbruk som fortfarande finns i landet. De såg liksom så  lyckligt ovetande ut. Staten ger oss arbete, mat och pension. Att man sedan i praktiken är en lydstat till Sovjet, förlåt jag menar Ryssland, bryr sig de där kvinnorna inte om. På kvällen går man hem och äter någon kålsoppa samt tittar på den förmodligen enda tv-kanalen som troligtvis visar ett tal av den store ledaren, följt av någon underhållning som liknar Dansbandskampen, under ledning av någon person som till utseendet påminner en hel del om Charlotte Perelli.

I västerlandet gör vi så här (om vi vill slippa tänka) istället: Badabadampa, badabadampa, badabadampa, badabadam, badabadampa, badabadam...
Clarence Clemons på saxofon och maracas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0