Saker jag aldrig kommer förstå

*Banker. Dessa av satan utsända på vår planet. Det går bra att åtnjuta alla fördelar som den fria marknaden tillåter   fram tills dess att det inte går längre. Då plötsligt börjar de åtnjuta alla fördelar som en riktigt gammal hederlig planekonomi skulle ha tillåtit(och tydligen också ett flertal marknadsekonomier). När planekonomin kommit till deras räddning börjar man sedan integrera planekonomin, i sin egen (kvasi)marknadsekonomi. Men allt det där är ju gammalt vid det här laget.
Någonting som också är gammalt är en majoritet av våra stora banker är fullständigt inkapabla att leverera. De garanterar knappast någon stabilitet när det blåser. De levererar inte till aktieägarna(de ber om mer pengar från dem). Sist men inte minst är de fullständigt usla på att leverera det som kunderna betalar(alldeles för mycket) till dem för att göra. Jag har fortfarande kvar min skitbank Nordea(gamla Mord..förlåt Nordbanken som tyvärr inte tilläts gå i konkurrs i början av 90-talet). Jag har vid ett flertal tillfällen sagt att jag ska byta bank(det är ju också sanslöst omständigt), men nästa gång jag är på svensk mark ska det tamejfan ske. Deras okunniga kundtjänst(jag vet ALLTID mer än de som jag kopplas till om precis vad som helst som jag vid något tillfälle ringt och frågat om). Deras osympatiska och skitlarviga reklamkampanjer. Deras tama fonder(som jag avvecklade för lääääääääängesedan) och sist men inte minst, deras ofungerande tjänster(tack för att jag fick stå sammanlagt två timmar i en trång jävla bankkö med olustigt mycket cash i fickan, på grund av att tjänsten "utlandsbetalning" tydligen inte fungerar, trots att jag gjort PRECIS allt man ska, och mer därtill).

Exempel på andra skitbanker:
Swedbank(de är väl om möjligt till och med sämre än Nordea)
SEB
Caja Madrid

*Att människor relativt ofta kommer fram och börjar prata italienska med mig när jag inte ens är i Italien, har något med Italien att göra och det inte ens alltid är italienska människor som försöker tala till mig på detta språk.

Helt annat: Oskar Linnros.  Bästa soulen på svenska sedan Beats melodier och Kaah?
Paradoxalt nog hade det där beatet med en engelsk text sannolikt borgat för en hyfsat stor klubbhit i kanske i alla fall UK. Men vi vill väl inte göra Sumpan till någon turistattraktion?
Det är ju en parafras på en informell slogan för Neapel, for christ sake!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0