Tips för en dag inomhus

Medan jag ändå håller på, och det regnar ute(och hmm, snöar i Sverige...).
Två väldigt underskattade skivor från två väldigt kända musikakter.

Roxy Music - Siren

Avalon är(rättmätigt) hyllat för sina hits och sin speciella atmosfär. De två första albumen är hyllade mycket för att Brian Eno var där och höll på med sina synthezisers. Många tycker att Country Life är den bästa skivan. Jag har kommit fram till att jag inte gillar den. Den är som Siren med bostongurka, räksallad, grillkryda och kebabdressing. För mycket helt enkelt. Den här däremot är en riktig fullträff, och i synnerhet då Sentimental Fool och Just Another High.

Van Morrisson - Veedon Fleece

Ja, Astral Weeks eller Moondance. Moondance eller Astral Week. Moondance och Astral Weeks. Det finns naturligtvis inget anmärka på någon av dessa väldigt hyllade album. Men Veedon Fleece är Astral Weeks och Moondance samtidigt. Den bästa kombinationen av den enas storslagenhet och den andras soul.


Tidigare på samma tema har jag ju här avhandlat bland annat: Controversy, The Boss och Diamond Dogs. De två förstnämnda är ju emellertid väldigt mycket mer fredag än söndag och den sistnämnda ska man inte lyssna på i datoren med skräphögtalare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0