Konsten att vara snäll

Det slog mig precis att jag inatt blev överöst med komplimanger från en och samma person. Det slog mig också att det var väldigt fina och genomtänkta komplimanger att få. Inte de gamla vanliga.
Ungefärlig översättning från engelska av ett par jag kommer ihåg:
Jag uppskattar din intelligens.
Jag gillar din förmåga att växla mellan kvickhet och ett mer reflekterande sätt, när det är nödvändigt. Många människor är bara antingen eller.

Det slog mig också att jag borde ha sagt någonting snällt tillbaka istället för att dra ner ännu en skrattsalva med någon vid tillfället smart one-liner. Troligtvis framgick det kanske ändå att denna uppskattning var ömsesidig. Men jag(och troligtvis en del andra) behöver bli bättre på att ge genomtänkta komplimanger.

En annan grej som denna vakna människa omedelbart verkade fatta är att de stundtals grova generaliseringarna jag brukar ägna mig åt ofta har som syfte att tydliggöra ett fenomen, eller ett problem.
När jag inte bara försöker vara rolig, alltså...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0