Upp och ner

UPP
JAMON
Kommentar: Ar precis overallt. Pa restaurangerna, barerna, pa alla hyllor i kylskapet, i tortellinin, under huvudkudden, i filmtitlar, tidningar, bocker, tv etc. Fungerar mot och som precis allting. Mot hunger, forkylning, baksmalla. Som frukost, lunch, middag, eftermiddagsfika, vickning, tapas, samtalsamne, skamt.
Fraga: Gar det over huvudtaget att bli trott pa jamon serrano/iberico?
Manniskan fran Parma har till och med erkant att den har skinkan ar battre. Nu ar den till och med trendig. Men det betyder inte att den forekommer i fler sammanhang, eftersom att det inte ar mojligt for den att forekomma i fler sammanhang an vad den redan gjorde.

LOS MADRILEÑOS/LAS MADRILEÑAS
Foredomligt trevliga, tillmotesgaende och snygga. Talmodiga utan att bli sega. Har importerat en hel del hyfs fran andra lander(som till exempel att saga "tack" och "ursakta") som annars inte hor till vanligheterna i andra delar av detta land. Madrid ar trots att det ar den kanske mest spanska av alla stader ocksa den mest internationella. Detta gor att den vinner i medvetenhet men forlorar lite i charmig/irriterande provinsialism(som annars ar vanligt i andra delar av detta land). Det kan man a andra sidan fa sitt lystmate av om man slar pa...

NER
..teven. Om det finns nagon arbetssokande teveproducent dar ute som pratar spanska kan jag bara saga: faltet ligger vidoppet! Man glommer nastan bort emellan besoken hur ofantligt dalig och trakig teven har ar. Nu verkar de ocksa ha slutat sanda repriser av den osterrikiske schaferhunden Kommisarie Rex jakt pa banditer i Wien. Detta var lange en institution i bland annat Spanien och Italien. Tyskan i min lagenhet forstar inte alls min upprordhet over att detta program inte langre visas. Vi far inte heller in RAI dar de alltid brukade sanda Rex mitt i natten nar jag bodde i Valencia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0