Adrenalinet pumpar...lite väl, kanske...

Det är alltså allsvensk premiär i helgen. Sedan några år tillbaka betyder det bland annat att Adidas tillsammans med sina svenska huvudobjekt IFK Göteborg, AIK och Djurgården uppfinner en tagline som på något sätt ska symbolisera årets läge/attityd för de respektive klubbarna. Det typiskt mest lyckade exemplet var väl Black is Back, när AIK 2006 återvände till högsta serien och så när dessutom lyckades ta hem SM-titeln.

I år känns samtliga ganska misslyckade. Mesta mästarna IFK Göteborg anses av de flesta vara årets guldfavoriter och har av sin sponsor fått epitetet Nästa Mästarna. Jag vet inte, men jag tycker att kaxigheten känns lite malplacerad i Götet. Det där ser ju vid en första anblick ut som någonting kanske främst AIK eller Dif:s marknadsavdelning på tokdrygt stockholmsmaner skulle värka fram delvis med glimten i ögat. Värre är att det efter tre raka "finalförluster" mot sina värsta antagonister i fiendeland har kommit att bytas ut till Nästan Mästare.

Regerande mästarna AIK:s Kom och ta oss! är knappast bättre. Man behöver inte ha gått på Berghs eller doktorerat i ämnet supporterskap för att inse att det i denna värld av stundtals mycket hård jargong, är många rivaliserande supportrar som direkt i huvudet lägger till tankstreck, bakifrån när de ser denna tagline.

Allra värst är kanske ändå Djurgårdens Ingen tröja torr som ska ha myntats av Gösta "Knivsta" Sandberg någong gång när det begav sig. Detta är ännu ett steg av fullständigt unik klocktornssvenska som kommer i ett direkt nedstigande led från ramsor som Kylskåp, tegelsten(lugn, jag fattar heller ingenting) och i sammanhanget kanske ännu mer passande Håll tätt bakåt!. På samma tema som i stycket ovan:
Finns det någonting annat man kan ha på sig som rimmar på tröja?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0