Orup&Gaga

Det verkar som att man måste ha varit antingen på Orup i torsdags (oj, vad Prince cirka Controversy den lät i livetappning!) elller Lady Gaga igår för att få en syl i vädret idag. Nu var jag inte på någon av dem.
Två frågor reser sig dock:
1) Gillar Orup(verkligen) Lady Gaga? Det skulle som alla vet vara mindre överaskande om han gjorde det, då han alltid har försvarat den ytliga(men ändå inteligenta) poppen mot den pretentiösa rocken. Men nu har ju han så att säga segrat i den kampen, för ganska längesedan dessutom. Moreover, Lady Gaga är ju....eh, dålig. Det snällaste jag har att säga om henne är att hon tydligen har Aladdin Sane som sitt favoritalbum.
2) Det var kring 900 människor på Orup-konserten, och med kvällens andra konsert i Globen kommer väl cirka 26 000 människor ha sett Lady Gaga. Kommer förhållandena att vara omvända om säg, tio år? Kommer de 26 000 människorna som ser Lady Gaga den här helgen fortfarande erkänna att de var på konserten om fem eller tio år? Och kommer den exklusivare Orup-spelningen i likhet med andra exklusiva spelningar, med åren, få fler (påstådda) besökare efterhand?

Svaret på den sistnämnda frågan beror nog på huruvida Lady Gaga är världens största dagsslända eller inte, samt på hur bra Orup-konserten egentligen var. Legendstatusen(för honom) får väl anses vara grundmurad vid det här laget.

Jag har haft den där Orup-skivan på vinyl sedan den kom ut. Hur bra jag har tyckt att den har varit har dock växlat en del genom åren. Den håller väl delvis idag, mer tack vare den höga högstanivån än jämnheten skulle jag vilja påstå. Det var för övrigt Soffipropp som fotade omslaget, har jag för mig.

Till sist, apropå Aladdin Sane, legendstatus och trenden att spela ett album från början till slut. Ni vet vem som gjorde det redan 2002. Devisen alltid sju år före stämmer än en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0