6,8 av 10 eller 5 plus av 5

Fy fan vad larvigt!
Två kommentarer på detta.
*Jag har något svagt minne från min barndom att filmen Forrest Gump, i någon av kvällstidningarna, gick från betyg 3 till 5 från en vecka till en annan. Detta kunde kanske ha någonting att göra med att filmen blev något av en omedelbar klassiker, och att en sant reaktionär tidning då inte ville/kunde stå med ett mjäkigt medelbetyg.
*Kan inte alla börja med åtminstånde en tiogradig betygsskala? Helst bör det vara samma som Pitchfork har. Det vill säga 10,0 som maxbetyg. Det blir mycket mer rättvisande, då det går att vara mycket mer nyanserad i sitt betygssättande. 2 steg från paradise skulle exempelvis på en sådan skala få 6,8 från mig. Det vill säga något över medel, men inte i närheten av maxbetyg.
(detta vill naturligtvis inte Markus Larsson då han enligt egen utsago alltså skriver för dem som står längst fram och skriker).

*Jag vet att det (likt exempelvis herr Hellströms album) har tjatats till döds om den. Men alla borde läsa Henrik Berggrens(inte han som spelade med herr Hellström) biografi om Olof Palme. Oavbrutet intressant, som de skulle säga på kultursidorna. Fem plus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0