En torsdagkväll med SVT

Jag är ofta tolerant inställd och förstående till diverse nyhetsvärdering i diverse medier eftersom att jag är införstådd med att olika medier har olika målgrupper och olika sätt att hantera olika händelser.

Med detta sagt. Om SVT i dag kan jag bara säga - fy fan vad bedrövligt!

En kvart i både Rapport och Aktuellt om att elvaåringar sminkar sig? No shit! De gjorde de redan när jag gick i mellanstadiet i mitten av nittiotalet. Var det ingen på redaktionen som hade egna barn? Sedan (låtsas man, hoppas jag...) förvånas över att många fler i sexan än i fyran sminkar sig. Liksom, ja?! Om det hade varit tvärtom hade det kanske varit värt ungefär tio sekunder i sändingen – de tio sekunder som man nu i stället att hade reserverat för att elva skolbarn i Brasilien sköts ihjäl i en skola i dag. Det tror jag faktiskt att till och med majoriteten av de som har mellanstadiebarn i svenska skolor tycker är aningen mer intressant. Skolbarn skjutna i USA – Sverige stannar. Skolbarn skjuta i Tyskland – Sverige stannar. Skolbarn skjutna i Finland – Sverige stannar och reporten frågar dessutom om det kan hända här...

I Aktuellt-sändingen fick man vidare sitta i en kvart och vänta på direktrapporteringen från ett USA som alltså inom 24 timmar kan behöva permittera 800 000 offentliganställda för att man inte kan komma överens om budgeten.

I övrigt från min tv-kväll kan jag konstatera att jag skulle vilja göra en majbrasa med bara vänster(så kallade)-intelektuella. Allvarligt talat. Assange-dokumentären. Tariq Ali menar alltså att Stieg Larssons Milleniumtrilogi ger en rättvisande bild av det svenska rättssystemet. Universalidioten Michael Moore är också helt övertygad om den stora sammansvärjningen mot Assange. Det här alltså människor som beundras för sitt "intellekt". Herregud...

Edit: Thomas Quick-soppan(även där har ju Claes Borgström en framträdande roll) har förvisso stora likheter med rättsrötan i Milleniumtrilogin. Jag tycker faktiskt att den skandalen inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Det är ju helt obeskrivligt och helt obegripligt.
Jag är faktiskt så här i efterhand lite stolt över att jag redan i mitten av 90-talet(när tjejerna bland annat sminkade sig...) tvivlade på sanningshalten i den där historien. En psykiskt sjuk människa som helt plötsligt börjar minnas att han har dödat några ytterligare barn i Norge. Nu när jag tänker efter så är det nog jag som ligger bakom varenda ouppklarat mord i Skandinavien de senaste 25 åren, ge mig bara min medicin!

Om DEN historien går på export, då kan vi snacka om "skadat anseende i omvärlden". Säg ingenting till Tariq Ali...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0