Där Borås möter Torremolinos

Jag har nu inte så lång tid kvar att göra mig lustig på Halmstads bekostnad, någonting som ju har blivit något av en söndagstradition den här sommaren. I dag blir inget undantag(jag är ledsen alltså).

Jag har ju tidigare beskrivit Halmstad som Växjö möter Benidorm men det kan likgagärna vara Borås möter Torremolinos(med Färöarnas väder). Orten Torremolinos fick alltså sitt namn efter tornet mitt i byn. Borås i sin tur verkar ju vilja byta namn till Pinocchio då man för några år sedan reste en staty av Jim Dine tillägnad denna klassiska sagokaraktär. Man skulle också kunna se det som ett desperat försök att ordna någon form av sevärdhet till orten.
För detta ändamål finns i Halmstad örlogsfartyget Najaden som ligger förtöjt nedanför slottet i ån Nissan. Fartyget som inte verkar ha någon annan anknytning till Halmstad än att det skänktes hit någon gång på 40-talet är enligt Halmstad-borna ortens största sevärdhet. Men åter till Torremolinos. Jag har inget minne av att jag har varit där, jag har dock åkt förbi det några gånger med buss när jag har varit i grannorten Marbella, som ju i all sin turistiskhet har en strandpromenad helt i marmor och en gammal fin stadskärna. Men Torremolinos har alltså sitt torn.

Jag har varit i Spanien ganska mycket(för att inte säga riktigt mycket) genom åren. Jag har varit i många olika delar av landet och bland en hel del annat upplevt tapaskulturen. Det har dock också blivit ett och annat besök på Burger King, samt McDonalds i landet. Ofta när jag inte har haft ork att laga mat själv, och/eller inte orkat vänta på att de riktiga restaurangerna ska öppna vid tiotiden(när man är i en "stad" och inte "turistort"). Det går ofta lite långsammare på de spanska snabbmatsrestaurangerna än vad man är van vid i Sverige. Spanjorerna har helt enkelt för det allra mesta inte lika bråttom som nordeuropéer. Men jag har ALDRIG. NÅGONSIN. NÅGONSTANS varit med om att det har gått så långsamt som på McDonalds i Halmstad nu ikväll!. Herregud, så där långsamt kan det OMÖJLIGEN gå i Torremolinos - ens under lågsäsong. Alltså när Halmstad-borna odlade självbilden som charterorten inrikes så kan de väl inte ha menat att det ska vara lika långsam service som på de utländska systerorterna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0