Osttoppen

1) Gruyere.
Ost från Schweiz. När jag bodde i London fick jag kvittera ut en jättelik Guyere på postorder eftersom att de riktiga schweizarna som jag bodde med var borta.
2) Gorgonzola.
Ska det vara mögelost ska det vara gorogonzola, tycker jag.
3) Sulguni.
Någonstans mittemellan haloumni och mozarella. Mycket bra. En georgisk ost. När jag bodde i London gick jag i samma klass som brorsan till Georgiens nuvarande presiden, Saakasjvili. De hade ett lager av den här osten. När lagret tog slut fanns det ett nytt laget. De skulle dock byta bort osten mot ett medlemskap i Nato, sa man.
4) Manchego.
Ost i Spanien. Krämig hårdost.
5) Parmesan.
Kan användas till så mycket. En sympatisk och civiliserad del av Italien härbärgerar den här osten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0