Nummer 10



Prince - Controversy (1981)

Har jag den Prince-skivan längst upp? Försöker jag vara märkvärdig eller?

Nej, inte alls. Men vi som är märkvärdiga tenderar att välja Controversy.
Eller för att (kanske, men tveksamt...) bli mer tydlig. När jag gör en albumlista över 80-talet vill jag att låtarna ska heta Ronnie, Talk To Russia och jag vill att det ska låta som Private Joy. När jag lyssnar på Prince vill jag ha funk och kontroverser. Men jag vill naturligtvis också att det ska låta som att 80-talet ringde och ville ha tillbaka sina synthmattor(som de senaste åren har varit på vift hos ett oräkneligt antal i olika utsträckning hippa projekt). Jag vill ha helt obegripliga låtar som Annie Christian. Jag vill att det ska vara eklektiskt och dynamiskt. Men kanske inte nödvändigtvis i så stor omfattning som på Around The World In a Day, eller för den delen den tidigare presenterade Sign O The Times.

Helt kompromisslösa Controversy(bara tuta och kör!) framstår paradoxalt nog som den perfekta avvägningen mellan artistens många flumprojekt, och den i mitt tycke kanske alltför strama Dirty Mind(som ju var först ut på plats 30 på den här listan, mycket tack vare albumets fantastiskt starka inledning).
Och om någon planerar att fylla ett dansgolv med hyfsat smarta människor 2011 så är det nog i första hand till Controversys inledande titelspår ni blir hänvisade, om vi snackar Prince.  Detsamma gäller antagligen om någon planerar att fylla ett dansgolv med bara korkskallar. (Visserligen utmärkta) I Feel For You går lite för långsamt och nyårsafton 1999 har ju som bekant redan varit. Annars var det ju ett genidrag att göra den redan 82 (mycket extra airplay blev det i slutet på 90-talet...).

Men det är alltså skivan som är mest förankrad i tiden då den gavs ut som håller bäst i dag.

We live in a world overrun by tourists
Tourists -- 89 flowers on their back...inventors of the Accu-jack
They look at life through a pocket camera... What' No flash again'
They're all a bunch of double drags who teach their kids that Love is bad
Half of the staff of their brain is on vacation
Mama, are u listening'
We need a new breed -- Leaders, Stand Up, Organize
Don't let your children watch television until they know how to read
Or else all they'll know how to do is cuss, fight and breed
No child is bad from the beginning... they only imitate their atmosphere
If they're in the company of tourists, alcohol and US history
What's to be expected is 3 minus 3... absolutely nothing


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0