Nummer 22



David Bowie - Scary Monsters(1980)

Scary Monsters brukar av somliga framhållas som den ultimata David Bowie-skivan eftersom att den förenar Bowies alla 70-talsexperiment i en lättillgänglig kommersiell förpackning, utan att för den sakens skull vara grund. Men om jag själv uppmanas att nämna Bowies mest överskattade album så har det brukat bli en match mellan Ziggy Stardust och 1980 års Scary Monsters(alltså inte dåliga, utan just överskattade). Jag tänkte först inte ha med skivan på den här listan. Men när jag väl börjar lyssna på den brukar jag inse att den(också!) faktiskt är riktigt bra. Det jag brukar hålla mot Scary Monsters är att den saknar lite dynamik i tempo och produktion. Det är mest bara samma karaktäristiska New Wave-ös rakt igenom. Å andra sidan, hur många 80-talsalbum har låtar som matchar Teenage Wildlife, Ashes to Ashes och Fashion?

We are the goon squad and were coming to town, beep-beep...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0