Chockerande fakta

Jag tar mitt ansvar som undersökande journalist även på fritiden. Allt för att komma underfund med var det är jag egentligen har hamnat. Jag har ju vid några tillfällen belyst konformiteten här i Halmstad, eftersom att det var någonting som verkligen slog mig när jag kom hit. Varför det är på detta viset är naturligtvis svårt att svara på, men jag har tidigare närmat mig förklaringar som har att göra med att det är en residensstad i ett annars mycket bonnigt landskap, som på grund av detta behöver hävda sig och vara så långt ifrån ladugården som möjligt.

Men konformiteten kan ju antagligen också komma av just detta. Människor med nästan identiska bakgrunder inom jordbruket flyttade till staden där de upphörde med jordbruket, klippte sig, köpte ett gymkort och ett par solglasögon. Det gick ganska fort och antagligen släpar man därför efter med svaret på frågan vad i hela friden skulle jag hit och göra från första början?

Andra förklaringar kan ha att göra med att det här är en gammal militärort, men det finns det ju många av i landet, som inte har en tillnärmelsevis lika konform mentalitet och ett lika uniformt mode.

Och nu tror väl ni att jag är ute och och hårddrar/ hårdvinklar för att jag ska kunna stärka tesen jag var ute efter från första början. Men så är det faktiskt inte. För en tid sedan sade jag delvis på skoj till en person att alla här heter antingen Bengt Johansson eller Johan Bengtsson, och om man inte kommer ihåg vad någon person heter så kan man chansa på dessa två namn(om det är en man det vill säga, det är lite större variation på de kvinnliga förnamnen). Så nu när jag inte hade någonting att göra tog jag hjälp av Birthday.se för att ta reda på hur många som faktiskt heter Bengtsson i Halmstad, jämfört med de tätorterna som ligger strax före staden på listan över Sveriges 20 största tätorter. Det blir ju då bara de som är födda till och med 1993, så ett visst "mörkertal" blir det.

Eskilstuna - 60 185 invånare, varav 123 Bengtssons till och med 1993
Täby - 58 593 invånare, 99 Bengtsson
Karlstad - 58 544 invånare, 230 Bengtsson(överraskande bra siffra!)
Växjö -  55 600, invånare, 303 Bengtsson
Halmstad 55 688, invånare, 958 Bengtssons till och med 1993!

Om man ytterligare jämför Växjö och Halmstad, som ju är nästan jämnstora och dessutom ligger ganska nära varandra geografiskt och kulturellt, så märker man att Halmstad piskar Växjö även när det kommer till efternamnet Johansson. Drygt 400 fler heter Johansson i Halmstad, och då är det ändå fruktansvärt många Johansson i Växjö.

Men hur högt upp på listan över Sveriges största städer måste man då gå för att hitta en stad som har fler Bengtsson än Halmstad? Svaret är förbluffande. Jag tänkte att det var lagom att prova med Örebro som med sina dryga 98 000 invånare är Sveriges sjätte största stad. Den kom inte i närheten. Västerås, Linköping, Norrköping, Jönköping kom inte heller i närhteten. Uppsala på fjärde plats? Nej. Men Malmö med en kvarts miljon människor då? 947! Nära skjuter ingen hare här på fortet. Man måste upp till Göteborgs 510 491 invånare för att rekordet ska ryka! Och då är det ändå inte med stor marginal - 1 034 träffar fick jag i götet. Stockholm har för övrigt ungefär 300 färre Bengtsson än Halmstad.

Fatta hur stor andel Bengtsson och Johansson det var här innan folk började byta bort namnen mot något
tillkämpat(det finns det också en hel del av här nämligen).

Vart jag vill komma med det här? Ni får faktiskt dra era egna slutsatser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0