"Land och hav, liv och lust"*

Jag körde, körde och körde. Genom regntugnt men så klart bedårande vackert Österlen. Kom fram till Ystad där jag tänkte stanna. Såg en tjockis försöka parkera i säkert tio minuter innan jag själv kunde KÖRA UT från parkeringsplatsen där jag hade kört in för att förgäves leta efter parkeringsplats. Såg ännu fler husbilar och konstaterade att det ju är bra om det är sol tredje veckan i juli. Annars flockas soldyrkarna nämligen(i äääännu större utsträckning) i de orterna i sommarsverige som så att säga är "värda att se"(eftersom att människorna inte kan ligga på stranden). Summa summarum. Jag körde vidare, utan att gå utanför bilen i Wallander-land. Körde vidare, kom till Malmö. Det var fortfarande mulet. Jag körde vidare och tänkte stanna i Helsingborg, när jag kom på att det ju är det så kallade skånederbyt där i dag(den typen av "folkfester" är bara uthärdliga om man själv håller på något av lagen, så fick jag det sagt också...). Så jag körde vidare och är nu i Ängelholm(i själva verket närmare Halmstad än vad Malmö ligger nära Helsingborg, löjligt nog...). Men jag orkade helt enkelt inte köra mer bil. Ängelholm är väl intressant på så sätt att det är Sverige när det är lite för bra. Ängelholm är liksom en enda lång instrumentalversion av Oskar Linnros. Fantastiskt skön luft, massor av snygga människor, lagom mycket second hand och hantverk i förhållande till butikskedjor. Hotellet ligger granne med ett flygmuseum och en (sommarstängd) Bang&Olufsen-butik. Jag hatar som sagt att shoppa all slags hemelektronik. Men när det finns en Bang&Olufsen-butik i närheten känner jag mig ändå trygg. I parken är det en trädgårdsutställning för de välmående 65-plussarna. Alla får sitt här strax söder om Hallandsåsen. Här kan man köpa hus(om man har råd) och skaffa barn som man kan låsa in på John Bauer-gymnasiet i väntat på utdelning.

Ja herregud, finns det någonting att klaga på egentligen?  Snart får väl någon härifrån åka runt i landet och föreläsa om vad man som kommun kan göra för att stävja utvecklingen med nyöppnade thai-restauranger.
Avdelning: Det ska vara Bjäre-potatis och en fiskbil från Torekov....
Det enda som är konstigt är att det står en Loka-flaska inne på hotellrummet och inte Ramlösa(uttalas RAMMlösa). Slutar lokalpatriotismen verkligen så få mil från själva källan.

*Det där är tydligen kommunens "slogan".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0