En outsinlig källa till nöje...

Det blåser och är kallt i väst - och Sydsverige. Rapporter från Stockholmsområdet gör gällande att det är TORRT I MARKERNA. Att Uppsala hade TRETTIO grader för några dagar sedan. Jag fattar ingenting. Här känns det som oktober.

Nu är jag i alla fall tillbaka i Hallands huvudstad och världens episka centrum, efter min tvådagarsutflykt i Skåneland. Den här stan är, om någon som ibland läser här nu har kunnat missa det, SKITROLIG! Det händer faktiskt att jag spontant börjar skratta när jag tittar mig omkring.

Eller så här: jag behandlade ju nyligen den här stadens, i vissa avseenden, likheter med diverse partycharter-orter. Man har ju brukat säga att till exempel spanjorerna har brukat förundras över de utländska turisternas klädstil. Sockor i sandaler(om det är äldre människor i Torrevieja),  de nordeuropeiska tjejernas vana att klä sig i nästan inga kläder alls(nu är det väl inte längre någon större skillnad mellan de olika nationaliteterna...). Och även de många nordbor som är "sommarklädda" fast lokalbefolkningen i det varmare landet tycker att det inte alls är varmt ute.

Här i charterorten Halmstad är det alltså INTE ALLS på det här viset. Turisterna går omkring inpackade i plast för att stå emot vätan(eller i alla fall klädda i vanliga "vårkläder"). Hallänningarna däremot. 13 grader, regn och snålblåst i dag. Undrar vad jag ska ta på mig....

Män i 40-årsåldern kommer ofta fram till flipflops, t-shirt med tryck och Bermudashorts. Tjejer i åldrarna 12-30. Jeansshorts, jeansshorts, jeansshorts. Avbrott för någon svart kort kjol, eller kanske khakishorts. Upptill kan man ha lite vad som helst. På fötterna vita tygskor eller sandaler. Det är nästan så man skulle vilja göra ett experiment och skruva ner temperaturen ytterligare bara för att se hur länge man kan ha jeansshort. 10 grader? 8 grader? Ännu lägre? Är det i själva verket så som jag starkt misstänker. Nämligen att man har på sig de här kläderna för att det står i almanackan att det är juli(och då står skalmanklockan i Halland på stranden, oavsett väder). Skulle de ha jeansshorts på sig om det (teoretiskt sett) var 25 grader varmt i mars?

Nu tänkte jag att jag snart ska gå och se AIK-matchen på en sportbar. Den är alltså inte heller som andra sportbarer(typ halvstor och inhyst på en tvärgata till den stora shoppinggatan i stan). Den är GARGANTUISK och ligger vid motorvägspåfarten. Något ställe i stan som visar matcherna har jag inte sett. De har väl utplånats av JÄTTEJÄTTE-baren. Som dessutom är ett hotell, vandrarhem samt har en swimmingpool i bästa Ayia Napa-anda. Plan och byggnämnden var antagligen nerknarkad(eller mutad) när beslutet togs. Arkitekten måste också ha gått på någonting(skönt att de bara har 86 tv-skärmar enligt egen utsago). Det sjuka är att den i stort sett aldrig är halvbesatt. Antingen knökfull eller helt tom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0