STOR låtkatalog(i dubbel bemärkelse)

Jag har gått igenom hela REM:s låtkatalog. Det tog väldigt lång tid. Men jag känner att de är värda det efter allt slit genom åren. Klart är att de borde ha slutat 1994. Alltså INNAN de åkte ut på Monster-turnén. Jag hittade en(1!) låt efter Automatic For The People som jag i dag tycker platsar med de andra underverken på den här bästalistan (några av de mest kända låtarna är med, andra har jag ratat). Det handlar inte om att de helt plötsligt blev jättedåliga efter mästerverket AFTP. De blev snarare alldagliga, onödiga och oinspirerade. Gemensamt för flera av låtarna de senaste 15 åren är att de har bra intentioner, börjar ofta bra. Men sedan försvinner liksom allt, som att man inte har orkat hålla skärpan uppe hela vägen. Kan det möjligen vara så att REM förlorade inspirationen mycket på grund av att låtarna från främst AFTP och Out of Time spelades konstant överallt, långt efter det att skivorna gavs ut, och att man därför kände att det liksom inte fanns så mycket mer att göra efter det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0