Från "indie" till "limpa"

Jag såg inte (den utmärkta) Creation Records-dokumentären Upside Down förrän nu(jag hörde om den när den kom, men glömde sedan bort den av någon ganska oförklarlig anledning...). Det finns helt klart likheter mellan Creation Records och nu splittringsaktuella(bra ord, inte sant?) REM. Båda hämtade näring och inspiration i Manchester, utan att ha särskilt mycket med det att göra egentligen. Båda började dö när de blev för mycket storbolagsindustri.
Man kan vidare säga att Creation Records gjorde samma resa som REM har gjort. Det är bara det att REM:s resa har varit mycket mer utdragen och mer stillsam. Det känns som att de har hållit på och avvecklat sig själva de senaste tio åren, när de nu ger alla de här avskedsintervjuerna. Finns det någon musikakts som i lika stor utsträckning alltid har funnits för oss som är födda någon gång mellan 75 och 85?
REM är ett band som kan framstå som både väldigt jämntjockt och helt genialt beroende på infallsvinkel. De har ju hur som helst en, så att säga, hyfsat stor katalog i dag.
Jag är väl inte märkvärdigare än att jag har megaskivan Automatic For The People som nummer ett, debuten Murmur som tvåa och Life´s Rich Pageant som trea på min lista.

Creation Records "gick ut" med den här skivan. REM går ut med de här avskedsintervjuerna och uttalanden som att "det är stor chans att vi aldrig mer spelar tillsammans". Det är så att säga där skillnaden ligger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0