"Kultur"

Tänkvärt. Men det värsta är ändå de svenskar som är självutnämnt "kulturintresserade", utan att veta ett dugg om kultur. Sådana finns det jättemånga av. Grunden i den bristande kulturella bildningen vill jag också mena är arvet från de grundläggande socialdemokratiska värderingarna om "folklighet". Idrott, bingo, dansband. Möjligen Vilhelm Moberg. Ingenting som är krångligt eller lite svårt passar in. Först och främst skulle man ge de svenska hushållen ett kylskåp och en hälsomedvetenhet. I dag är det ju dock kanske främst Jan Björklund som för denna tradition vidare(när det inte direkt är bristande materiell standard som kännetecknar det svenska samhället). Men så är ju han också uppfödd i arbetarklass, till skillnad mot Lars Ohly.

Klargörande 1: För att nyansera bilden en aning. Enligt alla möjliga undersökningar tillhör svenskarna de som konsumerar mest "kultur" i hela världen. Sedan brukar inte undersökningarna i sig vara tillräckligt nyanserade för att klargöra vilken slags "kultur" det är fråga om.

Klargörande 2: Jämfört med Sverige är vårt grannland Norge ANTIKULTURELLT. Herregud. Där kan vi snacka bristande bildning.

Klargörande 3: De allra flesta fransmän jag har träffat har inte direkt varit några stora kulturkonsumenter eller kulturutövare. Det är nog ofta en ettikett som främst svenskar gillar att sätta på fransmänen. Störst chans att hitta en människa som försätter dig(som svensk) i kunskapsunderläge när det kommer till kultur har du antagligen i Schweiz, eller möjligen i Tyskland.

Klargörande 4: En av de gånger i livet när jag har hållit på att avlida av skratt var när jag åkte dubbeldäckare i London tillsammans med annan svensk och det satt en tredje (buisness)svensk på dubbelsätet längst fram och pratade HÖGT i mobil på svenska. Där vi satt längst bak hörde vi vissa ord som han betonade extra mycket.
NÄ, JAG SKA BARA FÅ DOM ATT SKRIVA PÅ, SEDAN DRAR JAG HÄRIFRÅN.......LÅNGFÄRDSSKRIDSKOR............VA?.........NU I HELGEN?!................LIDINGÖ...............ÅRE............JÄTTEBRA PRIS........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0