En knubbig och lat robot?



Britney Spears är så långt ifrån mig det över huvud taget går att komma. Det är på den nivån att jag inte ens kunde tycka att hon var snygg för drygt tio år sedan(när hon och jag var tio år yngre). Jag hatar hennes röst och hur hon sjunger. Ingen av de låtarna hon har framfört genom åren har ens letat sig in som någon så kallad "guilty pleasure"i min musikkonsumtion. De allra flesta nuvarande eller före detta världsstjärnor kan man i alla fall hitta någonting sympatiskt hos. Men hela konceptet Britney Spears saknar finess och var från första dagen ett steg tillbaka i populärmusikens utveckling. I dag, som alltid, återfinns hennes röst oftast i sammanhang där det inte spelar någon som helst roll vad det är som låter. Inbäddat i supermodern produktion där den svaga rösten är av totalt underordnad betydelse. I dagen supersnabba medieklimat kan man relansera i stort sett vad som helst(till exempel en uträknad Britney). Detta eftersom att det knappt för någon spelar någon roll vad det är som låter. Och om du nu nödvändigtvis måste nå även de som bryr sig om vad det är som låter:
Ta kontakt med någon hipp remixare som kan ge låten en extra hård electrotvist, alternativt lägga lite vågskvalp på Britneys röst och du kan vara säker på att låten förekommer även i de mest hippa virtuella sammanhangen.

De senaste dagarna är jag dock för första gången någonsin intresserad av Britney Spears. Orsaken är sågningarna av Skandinavien-spelningarna på hennes Femme Fatale-turne. En "knubbig och lat robot"(!) tyckte man tydligen i Danmark. Till och med Anders Nunstedt som nuförtiden oftast älskar(i texterna i alla fall...) sådana här menlösa skitshower delar ut en ynka geting till Malmö-spelningen. Därför är jag nu sjukt sugen på att se framträdandet i Globen på söndag. Om det hade varit något lägre biljettpriser så hade jag nog tagit mig dit för att bevittna denna  möjligen historiskt usla turné. Inte på grund av någon skadeglädje, utan helt enkelt för att jag tycker att sånt här är kul. Det kan vara populärkulturellt allmänbildande för framtiden. Ingen kommer ihåg(allra minst jag) de ganska bra konserterna. Jättebra eller jättedåligt ska det vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0