Ovanligt intresseväckande undersökning av intresseförening

Mitt intresse för olika intressorganisationer är ganska lågt, mitt intresse för deras olika undersökningar oftast ännu lägre. Men jag kan inte annat än tycka att resultatet av den här undersökningen över "bästa skolkommun" som Lärarförbundet gör är lite anmärkningsvärd. Bästa stockholmskommun är alltså Täby – på plats 59. Jag har ingen aning om vad de flesta av undersökningens olika nyckeltal innebär.  Men i många andra undersökningar brukar ju en majoritet av stockholmskommunerna ockupera topp 30, tillsammans med diverse medelstora städer med möjlighet till högskolestudier, och de kommuner i Skåne som (ehh..) mest liknar Täby i befolkningssammansättning. Den skånska kommunen som mest liknar Täby i befolkningssammansättning är väl antagligen Lomma, och den ligger ju mycket riktigt på andra plats här. Lund ligger ju alltid högt i sådana här mätningar. Och på topp 20 från Skåne finns även Höganäs, Ystad och Vellinge med. Ur gruppen medelstora orter med möjlighet till högskolestudier kan vi också räkna in Umeå, Karlstad och Luleå på topp 20. Men annars. Småkommuner i Norrland och andra kommuner som jag skulle ha svårt att sätta på Sverigekartan. Är det här den enda svenska undersökningen man som übercyniker inte kan räkna ut på förhand hur resultatet kommer att se ut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0