Sopor!

P-O Enquist måste vara Sveriges nu levande mest överskattade författare. Sverige har förvisso riktigt många överskattade författare(P-O Enquist är dock mest överskattad eftersom att han är så rakt igenom hyllad både i etablissemanget och i "folklagren"). Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att de allra flesta författarna i Sverige är fruktansvärt överskattade. P-O Enquist är dock ovanligt oläslig. Även för att vara från Sverige och tillräckligt gammal för att knappt ha haft någon konkurrens i offentligheten, och som därigenom kunnat etablera och cementera sin status som "författare". Paul Auster är den sämsta författaren i USA. Det är inte bara jag som tycker det för övrigt, utan även USA:s mest respekterade litteraturkritiker, vad han nu hette. Det är han och jag som tycker det.

Det är viktig att vara från Norrland(och vara sosse) om man ska vara författare i Sverige. Det nästan räcker med att komma från Norrland(är du dessutom sosse, vilket nästan alla är i Norrland, så är du hemma).

Kerstin Ekman är riktigt, riktigt jobbig.
Carl-Johan Vallgren är oläslig
De flesta deckarförfattarna är skräp(inte minst Henning och Liza. De är EPISKT usla.)
Torgny Lindgren har jag inte ens orkat läsa någonting av(kanske borde man det?)
Per Hagman är mycket, mycket tveksam stilistiskt
och så de här Margareta, vad fan heter alla? Kort sagt. Vi är ett alldeles för litet land med alldeles för många kultursidor.

Sedan finns det den kategorin som skriver en bra bok, och sedan fortsätter resten av sina liv med att skriva dåliga böcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0