Mitt decennium(rubriken var roligare än "det här fältet måste fyllas i")

Okej, jag har blivit lite intresserad av de här decennie-sammanfattningarna som folk ägnar sig åt. Längre ned på denna sida finner ni ett schizofrent inlägg som recenserar NME:s val av bästa album de senaste tio åren.
Jag gjorde redan i somras en lista på tio låtar(länkarna kan mycket väl ha "gått ut", så att säga) från de här decenniet. Det var inte nödvändigtvis de allra bästa utan snarare låtar som har definierat decenniet och som också är bra.

Eftersom att jag har omvittnat svårt för den här jävla skitmånaden. Jag var i extas ett par dagar i början av månaden när AIK tagit det där guldet, och blev lite uppspelt igår när jag fick veta att AIK-hockey kanske ska gå runt hela Sverige och få några hundra miljoner för att spela i Ryssland. Men annars är det som sagt inte mycket.

Så jag har gjort en tävling mellan några av decenniets album om vilka som kan få igång mig. Eftersom att jag är så uttråkad blir det väldigt svårt för de respektive skivorna. Men det måste ju vara meningen om man vill bli ihågkommen i slutet av ett årtionde. Målsättningen är att skivorna ska spelas på min stereoanläggning. Om jag inte hittar dem i röran får det kanske bli Spotify. Listan ska försöka uppdateras kontinuerligt. 

Babyshambles - Down In Albion (2005)
Det börjar illarvarslande. Jag älskade den när den kom. Nu stör jag mig mest på hela ja, det blev ju en låt det här också som verkar har präglat inspelningen. Mer fokus tack!

The Libertines - The Libertines(2004)

Uppföljaren till Up The Bracket(som kom tvåa hos NME). Jag känner mig helt orubbad tills sagolika Music When The Lights Go Out. Klar kandidat som en av decenniets låtar. Sedan fortsätter det med Narcissist. Libertines andra(och sista?) skiva lyckas. Bravo!

The Tough Alliance - The New School(2005)

Jag söker som ni säkert märker ganska medvetet skivor som har definierat det här ganska konstiga decenniet i Sverige. Det här var ju enligt normen det fräschaste som fanns när det kom. Det var så fräscht att det blev allmänt accepterat på landets kultursidor för sympatisörer till landets olika fotbollsklubbar att slå ner varandra i diverse grusgropar och parker. Motviering: De har ju så snygga kläder, typ. Nu är det bara oacceptabelt. Och nu blir jag på min höjd nostaligisk, därmed inte sagt att det är dåligt. Det är faktiskt ganska bra, men ger ingen kick just nu, vilket var tanken med projektet.

The Tough Alliance - A New Chance(2007)
Om strulputten Pete Doherty får en ny chans (håhåhå) så ska väl TTA få det också. Deras första försök var ju ganska bra trots allt. (Det är inte enda anledningen. På den här skivan skiner nämligen solen, när såg ni den senast?)
Resultat: samma som ovan. Ganska bra, men ganska daterat(redan!). Nu behöver jag en kick i arslet!

Outkast - Speakerboxxx/The Love Below(2003)

Ojojoj! Nu snackar vi! Jag fick en kick innan jag satte på skivan! Kan ha varit den sista skivan någonsin som fick märkningen tillfälligt slut. I alla fall på skivaffärerna i Stockholms län. Alla tjejer i mer eller mindre raffinerade sammanhang gick omkring i så kallade "boxarkängor"...
Feeling great, how are you?

Fattaru - Fatta eld(2001)
Man måste förmodligen ha gått i gymnasiet i Stockholms län i början av milleniumet för att känna någonting för denna skiva. Hur som helst. Också en av de sista skivorna som "alla" lyssnade på(Glöm i sammanhanget Kent, Håkan Hellström, Petter, Robyn och så vidare).  Det är inte olägligt att jämföra med Ebba Grön. Fattaru har gjort bra musik efter debuten. Men då var vi äldre. Det är omöjligt för mig att avgöra om kickarna av denna är betingade av nostaligi eller dagsaktuell kvalitet.

Daft Punk- Human After All(2005)

Ett av de första albumen som var tillgängliga för illegal nedladdning cirka ett och ett halvt år innan skivan släpptes fysiskt. Jag fattar fortfarande inte varför jag köpte den fysiskt. Inledningsspåret, till lika titelspåret, låter som någon som försöker kräkas. Jag tycker mig ändå minnas att Carl Reinholdsson Belfrage av någon anledning(jag har för mig att det hade med fransk-designade kalsonger att göra) älskade den här skivan.

Daft Punk - Discovery(2001)
Ovanstående gäller inte den här. Som för tidigare inblandade another chance, och därmed knock out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0