Humorkartan



En annan grej som är lite speciellt med just Halmstad är att det är fullständigt befriat från all slags humor. Det som anses som normalt folkvett i större delen av västvärlden, som att vid tillfälle småskoja med butikspersonal, faller nästan undantagslöst helt platt i just Halmstad. Det beror inte på att butikspersonalen i Halmstad är särskilt snorkig, utan på att de helt enkelt inte vet att det finns någonting som heter humor. Vad det beror på är svårt att svara på. Peter Wahlbeck kommer härifrån, och han är väl kanske tillräckligt rolig för att fylla ut också resten av kommunens humorkvot. Den halländska humorn skiljer sig ju annars väldigt mycket med geografin.

I norr återfinns Kungsbacka som tillhör Halland på pappret, men som ju är Göteborg. Kommunen härbergerar till exempel flera av de platser som brukar betecknas som rikemansgetton i just Göteborg. Om man skulle översätta det till Mälardalen skulle det vara lite som att låta Nacka tillhöra Sörmlands län. Hur många människor det finns på Särö som uppskattar klassisk göteborgshumor kan man ju naturligtvis spekulera i, men det är i alla fall antagligen fler än som tål Stefan&Krister. I den här kategorin slinker Varberg med. När jag var där i en halvtimme för några månader sedan lyckades jag mot min vilja träffa hela tre goa göbbar, detta trots att Varberg med bred marginal alltså tillhör Halland.

Centrala delen, och själva hjärtat i Halland enligt dem själva, är Falkenberg. Hur djupt ointressant jag tycker att denna ort är ska jag inte behöva gå in på närmare här. Men Jesper Granslandt som gjorde den skittråkiga filmen Farväl Falkenberg tillhör naturligtvis den yngre generationen(utflyttade) falkenbergare. Men den äldre generationen falkenbergare har garanterat inte sett den där filmen, och om de har gjort det så har de garanterat fått ut ännu mindre av den än vad jag fick. Falkenberg kan sammanfattas REVY! Senast i går på teve REVY! Just det, Ullared ligger i Falkenbergs kommun också. REVY! RIDÅ!

Längst söderut i Halland innan själva Hallandsåsen som utgör inledningen på Skåne återfinns Laholm. Och det enda den kommunen är känd för i resten av landet, förutom att den har Sveriges längsta sandstrand, är naturligtvis att Björn Hellberg bor där. Så hur representativ är Björn Hellbergs humor för resten av kommunen? Svårt att säga naturligtvis. Men det är vad jag vet inget revy-näste. Det är långt till Göteborg och inte helt humorbefriat som Halmstad. Så det får helt enkelt bli "Björn Hellberg".

Åter till det svarta humorhålet Halmstad. Jag tror att den tidigare tesen jag har applicerat på staden är applicerbar även här. Den stora(eller i alla fall liiiiite större) residensstaden tycker att de bonniga/egensinniga grannarna är guuuuuud sååå piinsamma med sina karaktäristiska humorinslag. Därför har Halmstad drivit Peter Wahlbeck på flykt och helt enkelt valt att avskaffa humorn helt och hållet, samt att anmäla sig till "Modelljakten" i stället.

*Fotnot. Till Halland hör också Hylte kommun som jag råkade köra över med rödmarkeringen när jag skulle ringa in revynästet Falkenberg. Om det är någon som vet någonting om karaktäristisk Hylte-humor så får ni gärna höra av er! Detsamma gäller de som vet någonting om Hylte över huvud taget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0