På samma teman som flera tidigare inlägg

Jag är något ambivalent inställd till dagens Strage-krönika.
Å ena sidan har han en poäng i att en alltför smal och hipp lista i framtiden inte kommer att säga någonting om det aktuella året, eftersom att antalet människor som har hört de aktuella albumen är försvinnande få. Och knappt ens de som har hört skivorna kommer antagligen att komma ihåg mycket av dem om tio år.

Å andra sidan kan man ju inte i och med detta toppa en årsbästalista med någonting som har lika mycket karaktär som antingen ett soffbord från Bolia eller ett personporträtt i SAS-tidningen Scanorama av en glasskulptur från Orrefors – utanför ishotellet i Jukkasjärvi.

Jag såg igår ett bildspel på (den förr om åren betydligt mer inflytelserika musiktidningen) NME:s hemsida innehållande de album som NME har utsett till årets album sedan 1974. Och även om man i efterhand inte håller med om alla utnämningarna(det är väl i själva verket knappt någon utnämning jag håller med om, men jag förstår i alla fall hur de resonerade då...)  på 70-80-90talen så säger de i alla fall väldigt mycket om de aktuella åren. Det är inte förrän på det fullständigt ambivalenta 00-talet(när albumens betydelse i musiksammanhang också minskade, ska tilläggas) som utnämningarna blir riktigt, riktigt märkliga, även rent objektivt sett.

Slutsats. 1) Man tar det man tycker är bra/har haft stor betydelse.
2) Det är för mig helt ofattbart att man kan ha Body Talk 1,2,3 eller 2 steg från Paradise överst på en lista för 2010.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0